Journal - Napló

695-700.nap Bali (Indonezia 3.)

Posted on January 22, 2013 at 12:55 AM

695-700.nap Bali

Még a kompra szállásom előtt sikerült felkéredzkednem egy teherautóra, így a jegyvásárlást is megúsztam. A komp a lehető legkacskaringósabban szelte át a szorost. Én felmentem a fedélzetre, de voltak, akik az autójukban, ill. annak tetején ejtőztek. A homokos tengerpartot elhagyva a dzsungel lett az úr, melyet -látszólag- csak a szükséges mértékben és részeken írtottak ki, hogy azok az embert szolgálják. Teraszos rizsföldek, a zöldben megbúvó házak, s a hála, ill. hit jeleiként hindu kőkapuk, szobrok. Az indonéz világban vallási szempontból is szigetnek számító Bali atmoszférájának két fontos elemét -a vad dzsungel és a vallás a természetbe belesimuló építészeti megnyilvánulásai- a bizonyos autonómiával rendelkező területnek a hatalmas turizmus ellenére is sikerült mindezidáig megőriznie.

Egy 6-7 órás út után a sziget fővárosától, Denpasar-tól nem messze raktak ki. Már sötétedett, de egy helyi hotelt vezető házaspár a segítségemre sietett. Egészen a kanapészörfös Elwyn ajtajáig vittek.

A vízumom csak pár napot hagyott arra, hogy fuvart szerezzek Ausztráliába. Elwynnel bejártuk a kikötőket. Bár nem volt szezon, egy-két vitorlás így is vitorlabontásra készülődött. Végül kettőt találtunk, melyek Ausztrália felé indultak. Egyikük kapitánya azt mondta, elvitt volna, de már tele volt a hajó, míg a másik a megváltozott szabályokat említette.

- Szívesen elvinnénk, hisz kellene is segítség a fedélzeten, de az új indonéz szabályok alapján, ha nem a hajó fedélzetén léptél be az ország területére, azaz nem lettél regisztrálva, akkor nem engednek ki... s bocs, de ezt a rizikót nem vállaljuk.

Ez az információ új volt. Világos, hogy senkitől nem várhatom el, hogy kockáztasson, ráadásul olyan hajós tapasztalattal sem rendelkezem, mely alapján megérné bárkinek is, hogy magával vigyen, s megpróbálja valahogy kidumálni a dolgot az ellenőrzésnél. Mégha fogcsikorgatva is, de le kellett mondanom a matrózkodásról. Kiskapu kereséséről, s az ehhez szükséges vízumhosszabbításról pénzhiány miatt szó sem lehetett. Pedig mióta készültem már egy hajós stoppra! A tenger közelsége, a szél, a levegő is csak mind növelték a vágyamat. Hazaérve még megpróbáltam utánanézni a szabályoknak az interneten, de aztán lassan megbarátkoztam a gondolattal, hogy víz helyett a levegőből lépek majd új kontinensre.

A hétvége közeledtével Elwynnel elhatároztuk, hogy mopedjére pattanva nekivágunk, s bejárjuk a sziget egy részét. Barátom nyitottsága, kalandéhes és kalandrakész karaktere tökéletes pofon a bankárokkal kapcsolatban sokunkban élő sztereotípiának.

Szombat reggel bebundáskenyereztünk, összepakoltunk, s nekivágtunk Balinak. Észak felé indultunk. A várost elhagyva hegyvidék teraszos rizsföldjei és dzsungelei között vitt az út. Egy tó partján, több turistabusszal egyetemben, mi is leparkoltunk, s besétáltunk a hindu szent helyre. Kit a hite, kit a kíváncsiság, de sokakat vonzott a hely. Előbbiek látszólag már hozzászoktak az utóbbiak bámészkodásához, fényképeszkedéséhez, s ez nem zavarta a vallási szertartásokat, az imádkozókat, vagy akik épp ételt fogadtak el a gurutól. Miután bejártuk a tóba benyuló épületegyüttes színgazdagságával a hindu istenvilág sokszínűségére emlékeztető kis világát, s már visszafelé tartottunk a motorhoz, csak akkor vettük észre a falakon kívül szerényen megbújó sztúpát. A csak két “aranygallérral” díszített tornyocska kis buddha-szobrokat rejtett, békés szigetet nyújtva a hindu “színsziporka” után a szemnek.

A sziget közepén észak felé haladva pusztán egy kis tábla jelzi a Git-git-vízesést. A szűk ösvényt követve hatalmas fák árnyékában haladtunk. Színes, száraikkal érdekesebbnél érdekesebb formavilágot képviselő virágok vigyázzák az arrajáró lépteit. A hegyoldalon kisebb-nagyobb vízesések szobrászkodnak fáradhatatlanul. Turistákba is botlottunk, ill. kisebb szuveníresekbe, de a hely mégis megőrízte izgalmas vadságát. Maga Git-git kevesebb csapadék idején egy dupla vízesés, mely mesés barlangot vájt ki magának. Kihasználva, hogy ebédidő lévén magunkra maradtunk, már ugrottunk is a vízbe.

Következő állomásunk “Bali kis Borobudur-ja” volt. Fenn a hegyekben, sötét viharfelhők adta háttérjátékkal tornyosult előttünk Brahma Arama Vihara buddhista temploma és szent helye. A leghitelesebb élmény ált. olyan helyeket ér, ahol a múlt nincs kiszakítva autentikus környezetéből. Ahol nem pusztán egy többszáz éves tárgyat vagy tárgyakat láthatok, hanem ahol egy többszáz éves világba léphetek. Brahma Arama Vihara egy ilyen időutazásra invitált.

Estébe nyúlóan motoroztunk keletnek a part mentén. Búvárkodáshoz használt, két támasszal is ellátott csónakok között vertük fel a sátrat. Remekül szót értettünk Ewynnel. Legyen szó politikáról, oktatásról vagy épp utazásról -másnap reggel is még sokáig beszélgettünk. A nyugat barnító krémei és a kelet fehérítő szerei könnyedén humorforrássá váltak a sátor előtt jó hangulatban telő órákban. Elwyn nyitottságát és lankadatlan kíváncsíságát -nem csak más országok, de közvetlen környezete iránt is- irígylésre méltónak éreztem.

Megmártóztunk a fekete tengerpartot fáradhatatlanul mosó hullámokban, majd folytattuk az utunkat. Megkerülve a Gunung-vulkánt a sziget dél-keleti részén egy kis, eldugott öbölnél kötöttünk ki. Átadtuk magunkat a pálmafák hűsének, a könnyed szellőnek és a nagyobb hullámok látványának. Néhány óra múlva felocsúdva a bóbiskolásból felkerekedtünk, s meg sem álltunk Denpasar-ig.

Eljött a búcsú napja. Búcsú egy jóbaráttól, egy országtól, egy kontinenstől. Új és sok szempontból ismeretlen világ várt rám. Ennek izgalma felülírta az elmúlt közel két év, Ázsiában töltött idő valamiféle belső összegzésének igényét. A pénztárca sürgetése pedig napról-napra erősödött. Nemcsak új világ várt rám, de az elkövetkezendőkben sokkal céltudatosabban kellett utaznom. Az elmúlt hónapokban megtapasztalt értékrendekkel és támogató gesztusokkal felvértezve vártam az új világot s annak kihívásait.